fredag den 24. august 2012

Studiestart (Og nørderi på højt plan).

Starter i skole d. 31 august. På e-læring. Er meget spændt på konceptet - om jeg kan strukturere min tid osv. (ikke at jeg rigtigt har noget valg).
Men bedst af alt, så er det historie jeg skal læse. Jeg er en meganørd på det punkt. Jeg ææææælsker historie. Har naturligvis nogle perioder, som jeg elsker mere end andre (ja, ELSKER).

- Stenalderen (både rensdyr-, jæger- og bondestenalderen)
- Vikingetiden
- Middelalderen
- Antikken
- Renæssancen

Derfor passer det mig så godt at vi starter med at læse om antikkens Grækenland! Glæder mig såååå meget at jeg hopper rundt som en lille idiot og læser om historisk metode, kildekritik og alt muligt andet dybt åndssvagt.

Ved ikke hvad det er med det dér historie. Mest af alt er det nok fascinationen af hvordan vi som menneskehed har udviklet os. Opfundet, opdaget og udviklet nationer, folkeslag og religioner der ikke længere er gældende. Som barn var min vildeste fantasi at der blev opfundet en tidsmaskine, så man kunne rejse tilbage i tiden. Der havde jeg også en liste over ting jeg skulle se:

- Dinosaurer! Er ligeglad hvornår, men ville som minimum se T-Rex!
- Jesus korsfæstelse. Ville gerne have slået fast for én gangs skyld hvordan det foregik - hvis det overhovedet skete.
- Hedeby i Jylland omkring 980-990. Tænk at opleve et handelsknudepunkt i vikingetiden. Og så ville jeg gerne se, hvordan vi så ud dengang.
- Trelleborgene
- Korstoge.
- København under Kong Christian d. 4
- Tale med Dronning Margrethe d. 1
- Møde Jomsvikingerne (berygtede lejesoldater i den sene vikingetid. Damn, de drenge lavede ballade!)
- Inkariget i dets rigeste periode.
- Indianernes samfund inden "amerikaneren" kom. Helst alle stammer. Måske en gennemrejse.
- Tyskland under 2. verdenskrig

Det var vidst nørderi nok for denne gang.


2 kommentarer:

  1. Ha, det er virkelig et fint indlæg;) Er også selv utrolig nørdet - især i de forhistoriske perioder, middelalder og renæssance, så kan godt sætte mig ind i dine ønsker;)

    SvarSlet
  2. Er glad for det ikke kun er mig! ;)

    SvarSlet